Final destination: Kaapstad!

10 september 2023 - Cape Town, Zuid-Afrika

“Steeds denk je dat je het mooiste wel hebt gehad, maar dan komt er toch weer iets schitterends”, hoor ik mijn moeder regelmatig zeggen. De laatste dagen in Zuid-Afrika zijn aangebroken en we hebben nog een aantal onvergetelijke momenten met elkaar. Zo proeven we wijn in Stellenbosch, zijn we aan de kust van Kaap de Goede hoop, bezoeken Robbeneiland en staan uiteindelijk bovenop de indrukwekkende Tafelberg.

Wijn proeven bij ‘de bron’: Stellenbosch

Na de bijzondere walvis bootsafari in Hermanus rijden we via een prachtige, kronkelige weg langs de schitterende zuidkust. Aan de ene kant kijken we aan tegen een steile rotspartij en aan de andere kant is daar de oceaan. De zee is wild vandaag en het lijkt wel alsof de golven dansen en zeer goed getimed over elkaar heen rollen. Ondanks dat de zon ons vandaag in de steek laat, verlaten we Hermanus via een schitterende regenboogpoort (waar we nog even uitstappen om aan het eind van deze regenboog op zoek te gaan naar die pot met goud).

We zetten koers naar Stellenbosch en Franschoek, de ‘places to be’ waar we uitstekende Zuid-Afrikaanse wijnen kunnen scoren. Eenmaal daar, worden we omringd door vele uitgestrekte wijngaarden. Ook de wijnhuizen waar je wijn kan kopen en proeven zijn hier in grote getalen aanwezig. Daarom grijpen we dit moment spontaan aan om ons nog voor het middaguur is aangebroken, te trakteren op een uitgebreide wijnproeverij. De sfeer hier is meteen goed en vlak bij de ingang zien we grote vaten wijn liggen die aan het rijpen zijn. Niet veel later nemen we plaats in het proeflokaal en genieten daar van 5 verschillende wijnen en bestellen een heerlijk en bijpassend kaasplankje. Iedereen hier neemt het proeven zeer serieus en ook mijn moeder (die thuis nooit drinkt) drinkt hier zeer vrolijk en enthousiast mee. Het is alsof de wijn hier beter smaakt dan thuis en daarom lopen we de deur uit met een aantal mooie flessen die we in Nederland heerlijk gaan opdrinken en zo nog eens terugdenken aan dit moment.

Aan tafel op de tafelberg

Via Stellenbosch komen we aan in Kaapstad, onze eindbestemming van de prachtige rondreis door Zuid-Afrika. Het contrast met rustt van de kust is vrij groot en we arriveren bij een appartement dat ligt aan de voet van de Tafelberg, in een drukke en levendige straat in het hart van de stad. Ook hier in Kaapstad hebben we hier nog een aantal mooie excursies op het programma staan de komende dagen. Zo brengen we een bezoek aan ‘Kaap de Goede hoop’ waar de Indische oceaan en de Atlantische oceaan elkaar ontmoeten en waar de zee (en wind) extra wild is. Net als veel andere toeristen zijn we op jacht naar het beroemde 'Kaap de goede hoop bord', vinden hem en vangen dit moment in een vrolijke foto.

De volgende dag kijken we onze ogen uit op Robbeneiland waar we ons proberen te verplaatsen in de wereld van Nelson Mandela. We brengen een bezoek aan de (kleine) cel waar hij (met vele andere politieke gevangenen) ruim 18 jaar verbleef. Het is niet voor te stellen hoe dat geweest moet zijn en we zijn erg blij dat de boot ons na een aantal uur toch weer veilig aan vaste land terug aflevert. Dit was al een hoogtepunt, maar een bezoek aan Kaapstad zou niet compleet zijn zonder de Tafelberg! Ik waag de klim lopend naar boven en mijn ouders maken een comfortabel ritje in de kabelbaan en zo ontmoeten we elkaar bovenop de berg. Daar is het schitterend en we kunnen uitkijken over de hele stad. Onder het genot van een heerlijk taartje laten we daar boven op die berg nog eens alle mooie, fijne momenten van de afgelopen weken de revue passeren, wat hebben we veel gezien en gedaan!

Home sweet home

Inmiddels zijn we weer veilig geland, leven we niet meer uit de koffer en hebben alweer een nacht in ons eigen vertrouwde bed geslapen. Wat heerlijk is dat weer! Het gewone, lieve leven gaat weer van start en na een uitgebreide zomerbreak ben ik er ook aan toe. Ritme, regelmaat en  rust, wat een heerlijk vooruitzicht 😊 Het nagenieten is begonnen en ik maak ruimte in huis om de (vele) souvenirs die ik meenam uit Zuid-Afrika een goede plek te geven. Een prachtig aandenken aan een unieke reis. Papa en mama, dankjewel voor jullie vertrouwen in mij als reisleider, voor jullie veerkracht en voor de fijne tijd die we met elkaar hebben gehad! Dankjewel dat jij onze reis via de reisblogs volgde. We hebben genoten van de mooie, betrokken en warme reacties van iedereen.

1. Esther:
    10 september 2023
    Fijn dat jullie zo genoten hebben, succes weer met het gewone leven!
  2. Ruud:
    Het was inderdaad een bijzondere ervaring om rond te reizen in dit mooie land. Jennifer, dank voor al het regelen en plannen en het ons gemakkelijk maken om dit te kunnen doen.
  3. Annie:
    10 september 2023
    Lieve Jennifer Wat hebben we genoten van al het moois wat je voor ons hebt uitgezocht Ik zal hier nog lang van nagenieten Liefs je moeder❤️😘
  4. Marcel Schot:
    Fijn dat je de mooie verhalen weer met ons gedeeld hebt zodat we als lezers ook een beetje op vakantie geweest zijn! Geniet maar weer van het ritme van alledag.
  5. Nico en wil:
    10 september 2023
    Fijn dat jullie zo genoten hebben jennifer nog bedankt voor de mooie verhalen
  6. Miranda:
    Wat was het weer leuk om te lezen en je mooie foto’s te bekijken. Nu lekker nagenieten van jullie prachtige reis.
  7. Schot:
    10 september 2023
    Prachtig verhaal weer van al jullie belevenisen en mooie plaatjes
  8. Gerda:
    Bijzonder, dat je ouders dit met jou hebben kunnen doen. Jullie zullen er vast nog vaak aan terugdenken….
    En zeker , als je de mooie foto’s ga bekijken.
  9. Toos & Wouter:
    11 september 2023
    Hi Jennifer, wat fijn dat jullie weer veilig thuis zijn en bijzondere en prachtige herinneringen hebben gemaakt. Heel mooi om nog vaak aan terug te denken. Ik heb genoten van je fantastische verhalen en je mooie foto’s. En nu weer terug in het dagelijkse ritme samen met Zoë. Werkze en succes. Groetjes van ons. X
  10. Ria:
    Was leuk je verhalen te lezen Jennifer.
    En wat hebben jullie mooie herinneringen kunnen maken met elkaar.
  11. Linda:
    11 september 2023
    Prachtig om deze reis zo samen te kunnen maken. Geniet van alle mooie herinneringen en momenten. Ik heb genoten van jullie verhalen en foto's.
  12. Dick:
    Prachtig te zien hoe jullie genoten hebben van deze mooie reis. Blijf dat ook vooral doen.
  13. Anita van Soest:
    13 september 2023
    Ha Jennifer dat was prachtig om te lezen.

Wat een cadeau voor jou en je ouders.

Nu opk weer tijd voor muziek!
  14. Eva:
    13 september 2023
    Wat een prachtige reis! En leuk om te lezen weer!
  15. Guus:
    14 september 2023
    Wat een fantastische reis hebben jullie gemaakt! En wat een fantastische en waardevolle herinneringen, die zullen altijd blijven!
  16. Rudi Wijnen:
    17 september 2023
    Mooi om te zien dat jullie genoten hebben van deze reis. Bedankt voor het delen.