Op visite bij The King in Graceland

21 september 2022 - Memphis, Tennessee, Verenigde Staten

De grote dag is aangebroken en we zijn eindelijk aangekomen in Memphis. Ik heb onrustig geslapen en allemaal zijn we best een beetje gespannen want vandaag gaan we naar Graceland, de plek waar het ons in eerste instantie allemaal om te doen was. Om maar niet te laat te komen, vertrekken we ruim op tijd uit ons appartement die op een steenworp afstand van de Mississippi rivier ligt en ik zet de Elvis speellijst aan. Gespannen neurie ik wat mee met de bekende songs, de meeste ken ik wel. Nadat we een tijdje onderweg zijn, valt mijn oog ineens op het straatbordje: Elvis Presley Boulevard die we helemaal afrijden en niet veel later passeren we twee enorme vliegtuigen die aan de rechterkant van de weg staan met de initialen EP (Elvis Presley) erop. We hebben Graceland gevonden en ons avontuur kan beginnen. Maar voordat we hier arriveerden, hebben we ons eerst gemengd in de wereld van line-dance en country.

Countryzone in Nashville

Vanuit ons rustige appartement in Great Smoky Mountains, zetten we koers naar Nashville, het hart van de Countrymuziek. Wat moet je je daar dan bij voorstellen? Een paar mensen die een cowboyhoed op hebben? Misschien lopen sommigen op van die toffe western boots. Zouden er ook paarden zijn? Het zal vast heel gemoedelijk en relaxt zijn hier, dacht ik vooraf. Eenmaal aangekomen in Nashville, blijkt mijn voorstelling van de stad totaal anders te zijn. Rustig is het allerminst. De stad is één grote partyzone, misschien is het nog wel gekker dan in New York. Op elke hoek van de straat komen countryklanken je tegemoet, livemuziek is meer regel dan uitzondering hier. Daarnaast rijden er een soort 'familie-feest-fietsen' en open partybussen af en aan door de hoofdstraten. De partybussen staan vol met uitzinnige feestgangers, uitgedost in country tenue (cowboyhoed en western boots) die dansen (en drinken) alsof hun leven ervan afhangen. Eerst zijn we wat terughoudend bij het aanschouwen we deze partybussen, maar al snel komen we erachter dat het best leuk is om toenadering te zoeken. Vooral mijn moeder kan erg goed contact maken met de feestgangers op de auto die steeds heel vrolijk reageren als ze ons zien dansen op straat. Gek doen, dansen en joelen, dat kan hier gewoon! Ook hier is een Broadway waar het flink rumoerig is. Van vroeg tot laat worden alle podia in de cafés gevuld met bands en artiesten. Ik wandel door de straten en ben om de twee seconde toeschouwer van een ander live spektakel waar de drums, gitaren, violen en vocals flink boven elkaar uit proberen te komen.

Inmiddels hebben we onze kennis over de country legendes flink bijgespijkerd dankzij ons bezoek aan het Country Hall of Fame museum en de RCA recording studio's. Er is zo veel te zien en te beleven. Neem bijvoorbeeld de enorme gitaren collectie die hier is uitgestald van bekende artiesten zoals Dolly Parton, Johnny Cash en Elvis Presley.

Elvis is alive!

Na een paar dagen verruilen we de country in Nashville voor Memphis waar we direct al een andere sfeer ervaren. Het is (een stuk) rustiger, meer ontspannen en alle cafés aan de Beale Street ademen de blues. Hoe westelijker we komen, hoe warmer het is (in de middag kan je eindelijk niet naar buiten omdat je anders als gebraden kip terugkomt - het is zo'n 38 graden). Een belangrijke reden dat we in Memphis zijn, is natuurlijk ons bezoek aan Graceland. Voor even voelen wij ons een speciale gast op dit enorme landgoed waar The King woonde, stierf en uiteindelijk begraven ligt. Ik stap naar binnen door de grote witte voordeur en laat de omgeving goed op me inwerken. Meteen sta ik in een grote hal waar een zelfportret van de jonge Elvis me begint aan te staren. Ik loop door naar zijn woonkamer waar mijn oog direct valt op een grote witte piano die een beetje achterin de kamer staat. Daar heeft hij vast veel aan gezeten, denk ik en met een beetje verbeelding hoor ik hem zacht ‘Love me tender’ zingen. De meeste vertrekken zijn nog volledig in tact waardoor het voelt alsof we enorm dichtbij Elvis zijn geweest vandaag. Naast zijn woning, bezoeken we ook zijn graf en maken een wandeling langs alle pracht en praal zoals de vele indrukwekkende auto's, awards, gouden platen, onderscheidingen en alle jumpsuits waar Elvis in heeft opgetreden. Nadat we flink wat souvenirs hebben ingeslagen, nemen we afscheid van Graceland en hebben genoeg foto's en herinneringen verzameld om thuis weer rustig terug te gaan naar deze plek en naar dit bijzondere moment!

We vervolgen onze reis naar het zuiden; naar de katoenplantages in Clarksdale en onze eindbestemming; New Orleans.

1. Marcel Schot:
    21 september 2022
    Heerlijk verhaal weer! Mijn eigen ervaringen komen ook weer bovendrijven. Veel plezier in Clarksdale (niet je ziel verkopen op de crossroads, he?) en NOLA nog :)
  2. Hilda:
    Geweldig !! Wat super gaaf
    Nog heel veel plezier 😘
  3. Julia:
    21 september 2022
    Zo te zien en te lezen genieten jullie met volle teugen, prachtig om dit zo met elkaar mee te maken, geniet er nog even van. Lieve groetjes uit Kockengen 😘
  4. Marga Hessing:
    22 september 2022
    Geniet er maar van. Leuk om weer jullie verhaal te lezen
  5. Schot:
    22 september 2022
    was weer een prachtig verhaal genieten jullie maar lekker met elkaar
  6. Gerwin:
    22 september 2022
    Super verhaal weer, ik zie dat de foto's van de Familie Seldenrijk op de "familie feestfiets" de selectie niet hebben gehaald? ;)

Geniet ervan!
  7. Judith:
    22 september 2022
    Mooi om alles mee te lezen, genieten doen jullie zeker 😀