Magische reuzen van de oceaan

4 september 2023 - Hermanus, Zuid-Afrika

“Lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria”, zingen mijn ouders nog voor dag en dauw en komen me vrolijk tegemoet lopen. Ik wrijf de laatste restjes slaap nog uit m’n ogen en neem hun felicitaties en wat mooie kleine cadeaus in ontvangst. Ondanks dat het mijn verjaardag is, staan we vroeg op want er staat (voor de laatste keer) een ochtendsafari op het programma door het bekende Kruger National Park. Inmiddels hebben we al wat ervaring opgedaan met safari’s en het spotten van dieren, maar het went nooit. Elke dag blijft een prachtige, unieke ervaring! Nieuwe avonturen, andere dieren en omgevingen maken het elke keer weer speciaal. We zien hoe een grote kudde olifanten de tijd neemt om te drinken bij een meer. Even verderop steekt een groep zebra’s over en ontstaat letterlijk een zebrapad en vanuit onze ooghoeken zien we apen slingeren in boomtoppen. Het feest is compleet als we in de middag, onder het genot van een heerlijk taartje, bezoek krijgen van een groepje nieuwsgierige olifanten die we vanaf onze veranda goed kunnen zien!

Tuinroutes en Westkaap

We genieten nog even na van dit bijzondere verjaardagsfeest, maar toch zetten we de volgende dag koers richting het vliegveld. Voordat we het ‘safarigebied’ verlaten, overnachten we in Pretoria en maken ons klaar voor een binnenlandse vlucht. De huurauto is er de afgelopen dagen niet schoner op geworden en het zand van de savanne zit overal. Omdat de auto (zo goed als) schoon ingeleverd moet worden, gaan we op zoek naar een fancy wasstraat. Kennelijk gaat dat hier toch net iets anders dan wij gewend zijn en in onze zoektocht naar een wasstraat, belanden we in een klein, duister achterafstraatje waar de auto voor zo’n 5 euro volledig wordt voorzien van een goede (handmatige) wasbeurt. Hier in Zuid-Afrika nemen mensen de tijd voor alles, geen haast en ook voor de wasbeurt wordt ongeveer 1 uur uitgetrokken. Gelukkig was er van alles te zien en het was een komen en gaan van opvallende types. Met een keurig opgefriste auto, komen we de volgende dag aan bij het vliegveld van Johannesburg en stappen op het vliegtuig naar Port Elisabeth. Niet veel later rijden we met een nieuwe huurauto via de tuinroute in de richting van de Westkaap. Onderweg geven we onze ogen goed de kost want prachtige uitzichten wisselen elkaar af; schitterende bergtoppen en bloemen en bomen die de start van het voorjaar markeren met hun fraaie rood-rose bloesemknoppen. Het is echt genieten en de route is prachtig!

Oog in oog met een walvis

De komende dagen verblijven we in luxe appartementen (waar we even lekker een wasje kunnen draaien) die op een steenworp afstand van de oceaan liggen. De golven en fraaie kustlijnen maken indruk en de steeds veranderende kleuren van de zee zijn prachtig. De zilte geur en het geluid van golven die krachtig omslaan zijn magisch, ‘heel anders dan thuis’, volgens mijn moeder. Wat ons nog meer naar de Zuidkust van Zuid-Afrika brengt, zijn de walvissen. Tussen juni en november komen zij naar Zuid-Afrika (Hermanus) en drijven hier dagelijks rond. Het is erg indrukwekkend om deze enorme beesten vanaf de kust te spotten en nemen de tijd om te zien hoe zij regelmatig uit het water omhoog komen. Soms met hun reusachtige kop, soms met een enorme staart. Op verschillende plekken zien we het water als een fontein omhoog spuiten. Niet alleen het zien van walvissen maakt indruk, ook de geluiden die ze maken om met elkaar te communiceren is speciaal.

De volgende dag stappen we aan boord van een boot en gaan op walvissafari. We zijn nog maar net onderweg en worden direct vrolijk begroet door een groep speelse dolfijnen die soms naast, soms onder de boot mee zwemmen. Niet veel later spotten we de walvissen; een moeder met haar 3 maanden oude kalfje. De vinnetjes steken trots boven het water uit en voor even lijkt alles om ons heen te verdwijnen. We genieten enorm en hebben nog een aantal mooie dagen in het vooruitzicht. Leuk dat je meeleest en tot ons volgende reisverslag!

1. Ruud:
    4 september 2023
    Het zijn inderdaad heel mooie en bijzondere ervaringen die we hier op doen.
  2. Hilda:
    4 september 2023
    Wat een prachtige foto’s weer 😍😍
    En weer mooi geschreven 😍😘
  3. Nico en wil:
    4 september 2023
    Wat prachtig allemaal Ruud even een hengeltje uit gooien bedankt weer voor de mooie foto’s genieten nog maar het is zo om
  4. Gerda:
    4 september 2023
    Van harte gefeliciteerd nog met je verjaardag!
    En prachtige plaatjes met een mooi reisverhalen.
    Nog veel genieten daar…..
  5. Schot:
    4 september 2023
    dat was weer een mooie beleving ik heb weer genoten van jullie verhaalen de mooie plaatjes nog fijne dagen
  6. Esther:
    4 september 2023
    Heel mooi weer, wat een ervaringen!
  7. Carlinda:
    4 september 2023
    Wat heb je het weer mooi opgeschreven Jennifer!
  8. Marga Hessing:
    4 september 2023
    Bedankt voor de mooie indrukken die je weergeeft. Jullie genieten zichtbaar
  9. Julia:
    4 september 2023
    Wat ziet het er allemaal weer mooi uit, zo te zien en lezen genieten jullie zeker van deze mooie reis
  10. Toos & Wouter:
    5 september 2023
    Een fantastisch verhaal en geweldige foto’s. Wat een indrukwekkende dieren. Nog heel veel plezier. Groetjes van ons en ook aan je ouders.
  11. Rudi Wijnen:
    5 september 2023