In het hol van de leeuw

30 augustus 2023 - Kruger National Park: Krokodil Bridge, Zuid-Afrika

“Ze zijn binnen geweest!”, roept mijn moeder wat verbouwereerd. Eerst in de badkamer en daarna in de voortent. Hoe kan dat nou? We zijn nog maar net terug van de vroege ochtendsafari en het is raak, er is door apen ingebroken in de safaritent van mijn ouders. Kennelijk is dat het risico van een verblijf op de savanne tussen de (wilde) dieren. Er zijn geen braaksporen en inmiddels is alles door de rangers netjes opgeruimd, want de apen hadden het voorzien op het zakje waspoeder dat ze kennelijk aanzagen voor suiker.

Starten met spotten

De afgelopen dagen stonden in het teken van ‘Safari’ en wat hebben we hier naar uitgekeken! Thuis fantaseerden we er al over. Wat zouden we allemaal tegen gaan komen op de Zuid-Afrikaanse savanne? Stiekem hopen we op een ontmoeting met de ‘big 5’ maar we weten ook dat die kans best klein is want het luipaard laat zich niet graag zien. Aan de lodges die ik boekte, zou het vast niet gaan liggen want die liggen op de savanne. Het idee dat er zebra’s en giraffen voorbij trekken als je een heerlijk glaasje wijn drinkt op de veranda (of even rustig verblijft op het toilet) leek me geweldig! Natuurlijk zien de foto’s er altijd beter uit dan de werkelijkheid is dacht ik, dus dit is vast niet voor ons weggelegd. We mogen blij zijn als we met enige moeite een aantal impala’s, zebra’s, giraffes en olifanten tegenkomen als beginnende dierenspotters.

Nadat we verschillende stevige toegangshekken passeren en hobbelige zandweggetjes doorkruisen, komen we aan bij een fraaie boomhut waarin we gaan overnachten. De hut heeft rondom ramen zodat we alles goed kunnen zien. De sfeer die hier hangt is meteen onbeschrijfelijk, want ondanks dat we niet direct dieren zien lopen, horen we wel van alles. Zodra de zon onder is, horen we bijvoorbeeld leeuwen brullen. Ook zien we de laatste sporen van hyena’s die snachts het kamp bezochten om heel brutaal wat kip uit de vriezer te jatten.

De volgende ochtend start het spotten om 6.30 uur en dat doen we eerst te voet, onder begeleiding van een professionele ranger. Hij kent het gebied goed en heeft voor alle zekerheid een groot geweer meegenomen zodat ons niets overkomt als er plots een leeuw uit de struiken springt en ons voor een krokant ontbijt aanziet. Nadat we een tijdje aan de wandel zijn, hebben we een spoor gevonden. Heel voorzichtig volgen we de hoef afdrukken van een zebra en we kunnen ons geluk niet op als we vlak daarna oog in oog staan met een hele zebra familie. Ook maken we kennis met een pasgeboren giraffe die vrolijk om zijn moeder heen dartelt.

In het hol van de leeuw

Tijdens de dagen die volgen, maken we elke dag 2 safari’s; een met zonsopkomst en een met zonsondergang. Dit keer is het een ‘game drive’ en op de achterste rij van een luxe Safari auto hobbelen we rustig rond. Ook nu zijn we weer snel iets op het spoor en voor we het weten, maken we kennis met een luipaard die ons vanuit de boom gadeslaat. Hij is zichtbaar moe van een recente jacht en heeft zijn prooi (een waterbokje) zorgvuldig in de boom gehangen. We hebben ogen tekort en kunnen ons geluk niet op als we even later ook de neushoorn, leeuw, olifant en buffel ontmoeten, de big 5 is compleet!

Ook de volgende dagen blijven we het luipaard spotten (4x in totaal)! Wat een geweldige ervaring is het, mijn ouders genieten zichtbaar en praten nog lang na over deze bijzondere ontmoetingen. Leuk dat je meeleest, tot het volgende reisverslag!

1. Mignon:
    Wat geweldig, Jennifer!
    en de foto's lijken gewoon uit de film.
    GEniet ervan en benieuwd naar jullie belevenissen verder!
    Groeten, Mignon
  2. Hilda:
    30 augustus 2023
    Geweldig 🤩..wat een feest…..
    Nog heel veel plezier..
  3. Marcel Schot:
    30 augustus 2023
    Prachtig! Inderdaad is het niet heel gewoon om de big 5 allemaal te zien. Leuk kadootje voor je verjaardag zullen we maar zeggen!
  4. Ria:
    30 augustus 2023
    Geweldige ervaring. Mooi verhaal Jennifer.
  5. Nico en wil:
    30 augustus 2023
    Wat hebben jullie het fantastisch geniet er maar van groetjes Wil en Nico
  6. Nico en wil:
    30 augustus 2023
    Wat fantastisch genieten maar groetjes
  7. Marga Hessing:
    30 augustus 2023
    Wat een super belevenis zal dit voor jullie allemaal zijn. Ik geniet mee met de foto’s en verslagen.
  8. Guus:
    Fantastisch, geniet ervan!
  9. Schot:
    30 augustus 2023
    Prachtig verhaal weer wat een belevenis genieten jullie maar verder
  10. Tamara de Boer:
    30 augustus 2023
    Wat een geweldig verhaal weer...'komt de aap uit de tent' 😋
    En van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Groetjes aan je ouders!♡
  11. Gerda:
    30 augustus 2023
    Wat een mooie ervaringen- heel bijzonder!
    Hopelijk nog veel verrassingen en nog meer van die prachtige foto’s maken.
  12. Toos & Wouter:
    30 augustus 2023
    Wat geweldig, de big five, super en al zo snel. En wat een fantastische foto’s. Geniet er lekker van samen. Groetjes van ons.
  13. Carlinda:
    Echt geweldig!
  14. Eva:
    4 september 2023
    Mooi reisverhaal weer Jenn!