IJsland, het land van vuur en ijs!

5 juli 2023

IJsland roept me en als ik een aantal maanden geleden toevallig een reclame van ‘theicelandtrail’ voorbij zie komen, dan hoef ik niet lang na te denken. Vrijwel direct schrijf ik me wat impulsief in! Een week wandelen dwars door IJsland, dat klinkt goed toch?

IJsland is het land van ijs en vuur. Van vulkanen, maanlandschappen, geisers en van sneeuw in de zomer. Je kunt er dagen verdwalen zonder een weldenkend mens tegen te komen maar het is ook de plek om totaal op te gaan in de surrealistische landschappen. Een gevoel diep binnen mij wordt geraakt door alleen het idee al en ik kijk erg uit naar het avontuur. Ik wil het beleven en me erin verliezen. Dat is wat ik de komende dagen ga doen. Alleen lopen, kamperen zonder elektriciteit of veel bereik met m’n telefoon. Verstand op nul, blik op oneindig!

Bepakt en bezakt word ik afgezet op Schiphol waar ik vrijwel direct mensen spot die ook dezelfde trail gaan lopen. Net als ik hebben deze avonturiers, om ruimte en gewicht te besparen, zoveel mogelijk outdoor kleding aan en hebben een grote backpack bij zich. Heel zorgvuldig heb ik zo lichtgewicht gepakt zonder luxe artikelen maar mogelijk nog te veel. We gaan het zien. Binnen 3,5 uur zet ik voet op IJslandse bodem en de eerste indruk is goed. De zon schijnt en er waait een verfrissend briesje. Waar ik thuis niet zo bij had stilgestaan is dat het hier in de zomer vrijwel niet donker wordt. Best een gekke gewaarwording om te merken dat het 24/7 licht is, zelfs als de zon even onder is. Mijn biologische klok snapt er niets van, zeker in combinatie met 2 uur tijdverschil (het is hier vroeger dan thuis) doe ik toch een poging om te slapen in mijn inmiddels trouwe Nordisk tent. Ik lijk net een kind die nog niet maken kijken voor een verrassing en moet een beetje om mezelf lachen als ik mijn handdoek als blinddoek om bind, waardoor het gevoelsmatig toch iets donkerer lijkt.

Nadat alle materialen en culinair hoogstaande maaltijden de volgende dag zijn ingepakt, vertrekken we naar het startpunt van de trail wat nog op zo’n 4 uur rijden is van Reykjavik. Het landschap verandert en het laatste deel rijden we door ruw terrein. Zon terrein waar iedereen spontaan last krijgt van wagenziekte.. maar het is het waard want het eerste ‘basecamp’ is gelegen op een schitterende locatie. Ik haal de rotsharingen snel uit m’n tas en begin ijverig m’n tent op te bouwen, wat ik de komende dagen elke dag doe! Het avontuur is nu echt gestart en morgen leg ik direct een grote afstand van de trail af. Wordt vervolgd!

1. Eva:
    5 juli 2023
    Lieve Jenn, wat een ontzettend gaaf avontuur! Geniet er van met volle teugen! Liefs, Eva
  2. Annie:
    5 juli 2023
    Lieve Jennifer Wat geweldig dat je dit avontuur weer aangaat Heel veel mooie wandel dagen gewenst en ik kijk uit naar het volgende verhaal 😘❤️
  3. Marcel:
    6 juli 2023
    Verstand op nul, blik op oneindig en volop genieten van alle indrukken en uitdagingen. Wat een mooi avontuur ben je aan gegaan Jennifer. Top om dat zo op een afstandje te mogen mee krijgen. Dank!
  4. Angelique:
    Zooooo ontzettend tof!! Magisch IJsland … GENIET
  5. Esther:
    6 juli 2023
    Mooie plaatjes, succes met de wandeltocht, geniet ervan, ondanks dat het wellicht ook zwaar is!
  6. Marcel Schot:
    6 juli 2023
    Wat een avontuur weer! Wou zeggen groetjes aan dimmuborgir (zowel een Noorse metal band als een lava rots formatie op IJsland), maar da's aan de andere kant van het land :) Geniet ervan!
  7. Angela:
    6 juli 2023
    Wat tof zeg!! Super leuk om je avonturen op deze manier te kunnen volgen 😍 geniet!!!
  8. Hilda:
    6 juli 2023
    Geweldig Jennifer, wat een mooi avontuur weer… en leuk dat wij weer mee kunnen genieten 😀😀😘😘
  9. Ruud:
    6 juli 2023
    Lieve Jennifer, wat een avontuur en wat een bijzonder land(schap). Veel plezier en ook sterkte. 👍🇮🇸
  10. Julia:
    6 juli 2023
    Ga er maar lekker van genieten, dit avontuur is aan jou welbesteed Jennifer
  11. Nico en wil:
    6 juli 2023
    Genieten maarveel plezier groetjes van ons
  12. Schot:
    6 juli 2023
    ga je avontuur aan en geniet er van ik lees je mooie verhalen
  13. Maya van Kraaij:
    6 juli 2023
    Geniet ervan Jennifer, heb een magische week!
  14. Carlinda:
    6 juli 2023
    Gave reis Jennifer, heeeel veel plezier!!
  15. Cleide:
    6 juli 2023
    Wauw, wat een magische plek. En jij helemaal in je element zo te zien. Geniet ervan,
  16. Tamara:
    Tof zeg Jen.
    Helemaal jouw ding. Avontuur, magie en buiten de gebaande paden.
    Geniet ervan. Ik zie je snel weer.
    Liefs tamara
  17. Miranda:
    6 juli 2023
    Wat een leuk verhaal weer met prachtige foto’s!
    Geniet ervan.
    Liefs Miranda
  18. Judith:
    6 juli 2023
    Altijd weer een feestje als we mogen mee genieten met jouw avonturen. Geniet ervan