Naar Atlanta & Great Smoky Mountains

17 september 2022 - Great Smoky Mountains National Park, Tennessee, Verenigde Staten

Waarom zijn de Amerikanen zo dol op hamburgers? Die vraag spookt al dagen door mijn hoofd want overal waar we komen, zien we (bijna op elke hoek van de straat) een hamburgertent die ook nog eens op elk moment van de dag open is. Medewerkers daar helpen je dan graag aan een vette hap. Zo eentje waar de kaas vanaf druipt en de bacon net iets te zwart gebakken is.

Inmiddels zijn we aangekomen in Atlanta in de staat Georgia en hier pikken we onze auto op waarmee we de rest van de reis door het land rijden. We komen goed voor de dag met onze grote Ford waar minstens nog een hele familie in had gepast (kleine auto’s zijn gewoon uitzonderlijk). De benzineprijzen hier zijn anders dan bij ons: omgerekend betaal je zo’n 0,80 cent voor een liter benzine. Verder is het verkeer hier redelijk normaal en mag ik nu legaal rechts inhalen (wat ik natuurlijk ook regelmatig probeer).

Martin Luther King memorial

In Atlanta verblijven we middenin de stad, tegenover het beroemde Aquarium waar vele speciale waterdieren wonen. We kopen een kaartje en maken van heel dichtbij kennis met schitterende gekleurde vissen, dolfijnen, zeepaardjes, tijgerhaaien, schildpadden, krokodillen en nog vele andere indrukwekkende schepsels. Naast het Aquarium bezoeken we de CNN studio’s en de ‘World of Coca Cola’. Er is hier niet alleen veel te zien, je kan ook ruiken en proeven. Meer dan 100 verschillende frisdranksmaken kan je zo uit de automaat in je bekertje tappen. Ondanks dat ik geen Cola drink, was dit een leuk uitstapje! Maar er is een andere belangrijke reden waarom Atlanta onderdeel van ons reisschema is. Mijn vader heeft een bezoek aan de geboorteplaats van Martin Luther King jr. hoog op zijn lijstje staan. Daarom nemen we uitgebreid te tijd om een bezoek te brengen aan zijn geboortewijk. Eenmaal daar aangekomen, merken we direct wat een bijzondere plek dit ook weer is. Niet alleen omdat King hier werd geboren (en wij het geboortehuis bezochten), maar ook omdat zijn graf hier is. De boodschap en het verhaal van King worden hier dag in dag uit levend gehouden door vele vrijwilligers en geven het door aan iedereen die het wil horen.

Lekker lui in een schommelstoel

Met mijn ouders gaat goed. Prima zelfs van tijd tot tijd en ik hoor ze regelmatig tegen elkaar zeggen: “Mooi he?” “Wat hebben we al veel beleefd”, “Kijk daar dan, dat is bijzonder!” Elke dag gaan we op pad en beleven weer iets nieuws. Reizen door de USA is best overweldigend en daarom zochten we na ons verblijf in Atlanta de rust van de bergen op in de Great Smoky Mountains. Middenin de natuur stond daar een knus "Kabouterhuis" op ons te wachten, uitgerust met een jacuzzi. Terwijl m’n ouders in een lekkere schommelstoel relaxt zitten te kijken naar een film op mijn laptop, verzorg ik het avondeten (een heerlijk broodje hamburger om wel een beetje in de sferen te blijven). De volgende dag rijden we de bergen in. Dit gebied staat erom bekend dat hier bruine beren wonen, en net als ik het bezoekerscentrum binnenstap hoor ik dat er vlakbij een moederbeer en haar jongen zijn gespot. Hoe leuk zou dat zijn als wij ze spotten? Helaas hebben ze niet op ons gewacht en wij rijden door naar een waterval en naar de top van de bergen. Na een korte klim hebben we het beste uitzicht over een groot deel van het Appalachen gebergte.

365 dagen Christmas (shopping)

De bekende attracties trekken natuurlijk onze aandacht, maar in het bijzonder moet ik het bezoek aan twee heel speciale winkels vermelden. In de eerste plaats ontdekten we in Atlanta een Lidl supermarkt en dat was een mooi geschenk voor mijn moeder. Heerlijk bekend en ze was zo enthousiast dat ze dansend de winkel binnenliep! Geen pad werd overgeslagen en er werd flink ingekocht! Het plezier kon niet op want een paar dagen later ontdekten we een aantal enorme kerstwinkels die hier 365 dagen per jaar in complete kerstsferen verkeren en open zijn. Ook hier konden we ons niet bedwingen en hebben een kijkje genomen. We kijken onze ogen uit en de ene kerstboom is nog groter dan de andere. Kerstdorpen en attributen voor in de boom. Je kunt het hier allemaal krijgen.

We vervolgen onze reis naar het westen, richting Nashville en Memphis!

1. Marcel Schot:
    17 september 2022
    Wat een heerlijk enthusiast verhaal weer! Ben benieuwd waar jullie verder nog terecht kan komen.Geniet ervan met z'n drietjes!
  2. Schot:
    17 september 2022
    ik heb weer genoten van het heerlijke verhaal .veel plezier nog met elkaar
  3. Marga Hessing:
    17 september 2022
    Wat leuk om dit zo te zien. Jullie hebben het zichtbaar naar jullie zin.
  4. Julia:
    17 september 2022
    Dat ziet er allemaal weer fantastisch uit, zo te zien genieten jullie er wel van, veel plezier nog met elkaar en wacht weer op het volgende verhaal
  5. Rudi Wijnen:
    17 september 2022
    Wat een mooi verhaal, heel leuk om te lezen dat Jullie ervan genieten, blijf dat doen.

Hartelijke groeten,

De thuisblijvers Rudi Wijnen.
  6. Nico en wil:
    17 september 2022
    Wat ziet het prachtig uit nog veel plezier
  7. Hilda:
    18 september 2022
    Pracht verhaal … en super dat we zo ook mee mogen genieten van jullie geweldige reis 😀☀️☀️ Mooie tijd nog toegewenst 😘