Big Appels en fietsen in New York City

14 september 2022 - New York City, Verenigde Staten

Stel je eens voor. Je hebt net geluncht en nog even snel maak je een middagwandelingetje. Terwijl de klok in Nederland 14.00 uur aangeeft, gaat onze dag – aan de andere kant van de wereld – pas beginnen. Het is hier zes uur vroeger en de zon is net pas wakker. Met een spectaculair uitzicht op Times Square en alle imponerende reuzen van New York die haast tot aan de wolken rijken, zitten we vroeg aan het ontbijt. Zodra we de eerste stappen buiten ons hotel zetten, beseffen we dat we nu echt in het hart van ‘the big appel’ zijn. Hier is Broadway, een lange straat waar de grote musicalvoorstellingen het hele jaar te bewonderen zijn. Het is precies zoals we het ons voorstelden, misschien nog wel indrukwekkender!

Wat is New York al vaak bezongen, verheerlijkt of bewonderd. Het is een stad waar mensen graag zijn of naartoe willen om geluk te vinden. De stad biedt onderdak aan big spenders die hun spullen hier zorgvuldig uitkiezen in de duurste winkelstraat van de wereld en niet kijken op een paar honderd dollar meer of minder. Echter geldt dat niet voor iedereen. We zien mensen slapen op straat, liggend in de foetushouding op een gevonden kartonnen doos en onder een kapotte deken. Amerika is bikkelhard als je het niet hebt gemaakt of je baan verliest want dan kan je zomaar op straat belanden. Nog eens beseffen wij ons hoe goed we het hebben en zijn dankbaar dat wij deze speciale reis met elkaar kunnen maken.

Vandaag regel ik een paar snelle e-bikes waarmee mijn ouders op een heel ontspannen manier Central Park kunnen verkennen. Central Park is echt een oase van rust en de overgang met de drukte van Broadway en Times Square is groot. Hier komen mensen om te wandelen met hun hond, te sporten of gewoon te genieten van de stilte. Alleen op een fiets of lopend ben je hier welkom. Mijn ouders genieten zichtbaar van deze bijzondere fietsrit die ze voorlopig niet snel zullen vergeten. Natuurlijk kunnen we de stad niet verlaten zonder ook een bezoek te brengen aan het meest bekende attractie van de stad; het vrijheidsbeeld. Om hier te komen, vertrekken we in zuidelijke richting met de metro wat op zich al een hele ervaring is. Hoewel het iconische vrijheidsbeeld indrukwekkend is, zijn we die dag het meest onder de indruk van ons bezoek aan Ground Zero. We stappen uit bij de WTC-metrohalte en staan snel oog in oog met twee enorme monumenten die de vergankelijkheid van het leven symboliseren. Net al iedereen destijds, zagen we de beelden op televisie van de enorme ramp op 9/11, maar nu we hier zijn, komt het plots erg dichtbij. Alle namen van de slachtoffers, de liefdevolle vrijwilligers en bloemen geven ons kippenvel over ons hele lijf.

Zoveel indrukken, zoveel te zien en te beleven hier. En onze reis is pas net gestart. We verlaten New York en vliegen naar Atlanta in de staat Georgia. Ook hier gaan we ons de komende dagen goed vermaken. Op het programma staat onder andere een bezoek aan het geboortehuis van dr. Martin Luther King jr. Tot ons volgende verhaal!

1. Marga Hessing:
    14 september 2022
    Wat een leuk verslag van jullie Avontuur. Jullie genieten zichtbaar.
  2. Hilda:
    14 september 2022
    Wauw….geweldig…. Het klinkt super! Genieten met elkaar en super dat wij mee mogen lezen….
    Dikke knuffel voor jullie drieën 😘
  3. Ria:
    Mooi verhaal Jennifer.
    New York een bijzondere stad.
  4. Carlinda:
    14 september 2022
    Mooi beschreven Jennifer, veel plezier in Atlanta!
  5. Julia:
    14 september 2022
    Dat ziet er allemaal indrukwekkend uit en je hebt het weer fantastisch omschreven, geniet en maak mooie herinneringen
  6. Nico en wil:
    15 september 2022
    Wat ziet dat er allemaal mooi uit nog veel plezier
  7. Marcel Schot:
    15 september 2022
    Jaja, dat tijdverschil. Weet nog dat ik eind van de middag aankwam destijds en dacht "mooi dan wandel ik 10 straten naar Hard Rock Cafe en ga ik daar een burger eten". Toen ik na 1 hap eigenlijk wel redelijk genoeg had drong het pas tot me door dat het op m'n biologische klok 11 uur 's avonds was.

Heel veel plezier verder in Atlanta and beyond!
  8. Schot:
    16 september 2022
    ik heb weer erg genoten van het verhaal . veel plezier weer verder op naar de volgende beleving