Onderweg naar controlerust

24 juli 2017 - Bilthoven, Nederland

De afgelopen drie weken zijn echt omgevlogen. Zo ben ik nog hoofdgast op mijn afscheidsetentje bij Medicore en even later staat mijn groene 58L backpack startklaar om ingepakt te worden.  Deze ‘intermezzo’ weken heb ik gevuld met veel leuke  uitstapjes, genietend in de zon maar ook met een strak ‘regime’ van voorbereiding. Huis (extra) schoonmaken, opruimen (dingen weggooien geeft een goed gevoel trouwens, moet je ook eens doen), een (zeer) complete inpaklijst doorlopen, spullen in huis halen voor mee op reis, nog even langs de kapper om m`n (grijze) haren te laten verven, nieuwe kleding bestellen (de pakjesbezorger is de afgelopen week ongeveer elke dag aan de deur geweest)  - want wat moet ik aan daar met 30+ graden? Net als veel vrouwen heb ik ook het gevoel dat ik haast niets in m`n kast heb hangen (mooie aanleiding om te shoppen was dat ik 8 weken geleden ben gestart met het 5:2 vastendieet en mijn doel van -8kg deze week ga halen. De meeste kleren zijn wat aan de ruime kant geworden).

Alle controle(drang) die ik probeer thuis te laten tijdens de reis, doorleef ik dus maar volledig in de aanloop ernaartoe. Waarom eigenlijk? Wat zou er gebeuren als het huis iets minder opgeruimd en schoon zou zijn? Of als ik iets zou vergeten anders dan m`n paspoort, visum, telefoon en creditcard? Wat dan? Ja... Eigenlijk vrij weinig maar het is het gevoel van controle wat me op één of andere manier een comfortabel en rustig gevoel geeft.  Het is vrij sterk aanwezig in mij maar zeker niet op alle momenten even handig of bruikbaar. Ik wil het dus ook anders doen, anders kunnen en daarvoor ga ik deze reis maken op een manier die buiten mijn comfortzone ligt; weinig gepland, gewoon gaan, flexibel zijn en 'go with the flow'.

In voorbereiding merkte ik het al, ik wil toch een soort van route uitzetten. Ik wil weten wat de afstanden zijn tussen A en B, wat de beste (en snelste?) manier is en welk hotel ik het beste kan boeken. Ik zie het mezelf doen en ergens moet ik ook wel lachen. Soms in blinde paniek op zoek naar die vertrouwde controle. Met alleen een hotelboeking op zak voor de eerste 2 nachten stap ik het vliegtuig in. Nog lang niet mijn hele reisgids over Vietnam doorgenomen en zeker voor Indonesië heb ik nog maar vage ideeën en richtingen. Best vreemd toch? Om niet te weten wat je volgende week doet? Waar je bent.

Uiteindelijk maakt het niet zoveel uit want ik heb gemerkt dat het er steeds minder om gaat wat je doet maar wat je bent of hoe je je voelt (meer zijn in plaats van doen). Met ‘zijn’ bedoel ik aanwezig zijn in het moment, open staan voor (nieuwe) dingen om je heen, oog hebben voor de details op dit moment, dancing in the moment. Niet bezig te zijn met alles wat gisteren niet goed liep of zorgen voor morgen maar heel simpel; hier op dit moment!

Komende donderdag vliegen Guus en ik samen naar Hanoi. Het is ontzettend gaaf maar ook wat spannend. Vorige week besefte ik me dat ik thuis best zal missen. Mijn eigen spullen, mijn bed, de zon in de tuin. Gewoon, de kleine vertrouwde dingen die je soms kunt haten omdat het zo hetzelfde is, weinig spannends aan. Alle lieve, mooie, warme woorden die ik de afgelopen periode ontving doen me goed. Veel lieve mensen die moeite deden om iets persoonlijke voor mij te kopen of me wijze woorden voor op reis meegaven. Ik ben erg dankbaar en ga met een goed gevoel op reis! Tot snel!

1. Nel Timmer.:
    24 juli 2017
    Hele goede reis gewenst, en genieten maar! Groetjes van ons.
  2. Peter van der Horst:
    24 juli 2017
    prachtig mooi verhaal om een vakantie te starten. Heel veel plezier en vooral ontspanning en geniet van het moment ! groeten aan Guus ;)
  3. Annie:
    24 juli 2017
    Het gaat je vast allemaal lukken en ook ik wens je een mooie reis toe met heel veel nieuwe ervaringen die je misschien in de toekomst kunt gaan gebruiken
  4. Corynne:
    Be brave. Take risks. Nothing can substitue experience. – Paolo Coelho
  5. Julia:
    24 juli 2017
    Ook ik wens jullie een fantastische, onvergetelijke en goeie reis, leuk om van jullie belevenissen op de hoogte te blijven, scheelt jullie bij thuiskomst weer tijd voor andere dingen, maak er wat moois van, lieve groetjes uit Kockengen
  6. Hilda:
    24 juli 2017
    Succes met de laatste dingen te regelen en een goeie reis....
  7. Schot:
    24 juli 2017
    Geniet er vooral van , en goede reis
  8. Jacqueline spin:
    24 juli 2017
    Phoe wat mooi verwoord, krijg er gewoon een brok van in mijn keel.
    Denk ook gelijk aan je ouders mbt het moment van afscheid op schiphol.Hoe je het je Kids ook gunt,het door de poortjes zien gaan op schiphol ....... aantal keer ervaren annemieke naar Suriname en curaçao (alleen) en Irene naar curaçao. Allemaal tussen 6 en 9 maanden.

Maar hoe bijzonder is het dat je dit kunt doen. Een hele mooie reis gewenst en gezond weer terug xx
  9. Rudi Wijnen:
    24 juli 2017
    Gaaf hoor, wel mooi gesproken(geschreven), heel veel succes jullie en uiteraard ook heel veel plezier.

Groetjes Rudi Wijnen.
  10. Tamara de Boer:
    24 juli 2017
    Zo stoer!! En heel leuk om dit te lezen...kijk al uit naar je volgende verhaal plus ervaringen! Xxx
  11. Nico en wil:
    24 juli 2017
    Goede reis en genieten maar jullie
  12. Thecla:
    24 juli 2017
    De aanloop op je reis heb je al prachtig omschreven, kan niet wachten tot je de rest in je blog plaatst. Hele goede reis en lekker elk moment beleven.
  13. Daphne:
    24 juli 2017
    Mooi geschreven!!!! (En heel herkenbaar... ) Bijzonder allemaal, heel knap! Ga GENIETEN!!! X
  14. Kenneth:
    26 juli 2017
    Chúc bạn Giáng sinh vui vẻ và Năm mới hạnh phúc!
  15. Marleen:
    27 juli 2017
    Vandaag was het zover; je bent uitgevlogen! Wat een sprong :-).
    Ben heel benieuwd naar al je ervaringen. Happy Journey!