Eye of the tiger

2 januari 2020 - Baireni, Nepal

“Daar! Daar links in het lage gras, daar staat een tijger” schreeuw ik terwijl ik gehaast vanuit de open jeep de camera uit mn tas gris. Bof! Ik word door elkaar geschut en mn tas valt van mn schoot en schrik wakker... was ik nou even in slaap gesukkeld? Voor een moment dacht ik dat ik de foto van mn leven ging maken, dat de tijger speciaal voor mij tevoorschijn kwam maar helaas - het blijft bij dromen..

Zo bracht ik de eerste dag van het nieuwe jaar door, op safari door de wildernis van Nepal. Bij aanvang zijn de verwachtingen hoog gespannen want in dit National Park leven (onder andere) tijgers. Oké, niet heel veel en het gebied is groot, maar alleen het idee dat we mogelijk oog in oog staan met een tijger is al spannend!  Het voelt net alsof je een eindejaarsstaatslot koopt en je voor even echt gelooft dat je de jackpot gaat winnen en je deze prijs denkbeeldig al 10x hebt uitgegeven.

Op het platteland van Chitwan breng ik de jaarwisseling door. Geen groots vuurwerk hier, maar het feestje lijkt er niet minder om. Een aantal andere aanwezigen wisten op de plaatselijke markt lekkernijen op de kop te tikken die qua uiterlijk veel leken op oliebollen en appelflappen (de smaak was totaal anders). Eerder scoorde ik een fles bubbels en vanuit huis nam ik party ballonnen met confetti van binnen en oudejaarsprikkers mee. De ballonnen waren echte feestnummers en als blije kinderen werd er vrolijk mee overgeslagen. Steeds wilder tot de ballon knalde en de confetti door de lucht dwarrelde. Gelukkig deed de WiFi het ook en al snel schalde de top2000 door mijn speaker.  " vijf.... vier... drie... twee, een.... Gelukkig nieuwjaar" - 4 uur en 3 kwartier eerder dan thuis startte 2020!

De dag ervoor bracht ik door in Pokhara en als Heuse Hollander koos ik ervoor om de stad per fiets te verkennen. Toch anders fietsen dan thuis, aan de linkerkant van de weg (voelt als spookrijden) en de wegen zijn niet bepaalt vlak of overal goed van kwaliteit. Verder is het doodnormaal om tussen het drukke verkeer te fietsen dat vooral bestaat uit motoren, vrachtwagens, bussen en voorbij wandelende herders met een stel blije koeien.

Ik ben onderweg naar een grot en bijhorende waterval en terwijl ik even stilsta aan de kant van de weg om de route te checken, komt er een Nepalees jongetje op me af die niet ouder is dan 6 jaar en roept ”Please, follow me”. Lekker pro-actief wijst hij de weg en gewenst of niet, hij biedt zichzelf aan als gids en in half Engels vertelt hij vele verhalen over de plek waar we zijn 🤗. We vervolgen de fietsroute naar een blinkende Stupa. Dapper zet ik de klim in hoewel ik onderweg vrolijk wordt toegelachen door andere passerende toeristen die zich vrijwel allemaal per taxi naar boven laten brengen. Eigenlijk een veel beter plan, we parkeren de fietsen in de berm en laten ons heerlijk naar boven rijden.

Eenmaal boven aangekomen, geniet ik van een ijsje en van het uitzicht over het meer en de stad maar zie al erg uit naar de afdaling met de fiets. Na enig aandringen neem ik plaats achterop een motor bij een local die me terugbrengt bij de fiets. Een klein beetje gevaarlijk is het wel maar als een razende paradijsvogel cirkel ik op de fiets met hoge snelheid aan de linkerkant van de weg tussen het verkeer door naar beneden. Een schitterend gevoel geeft dat 😁.

Over een paar dagen is het tijd voor vertrek, de reis zit er bijna op. De komende dagen ben ik in Kathmandu en breng ik (gewoon omdat het kan) nog een bezoek aan de (top van de) Mount Everest per mini vliegtuig. Dank dat je me volgde en voor alle lieve reacties, erg leuk! In bijzonder dank @robdenheijer voor het lenen van je camera en wandelstok, zonder dat had ik het niet gered in de bergen. Ik voel me een rijk mens en ben dankbaar voor deze mooie ervaring🙏🏻

Namaste en tot snel in Nederland! 😘

1. Ruud:
    2 januari 2020
    Lieve Jennifer, dank je voor weer een mooi verhaal. Via het beeldbellen spraken en zagen we elkaar, maar je verhalen laten toch een speciaal beeld achter. Die tocht in dat mini vliegtuig zal zeker een heel speciale ervaring zijn. Geniet nog van de laatste dagen en een voorspoedige reis naar huis. xxxjv.
  2. Annie:
    Lieve Jennifer Wat een avonturen heb je weer beleefd, dat wordt met alle foto’s en verhalen thuis lekker nagenieten. Alvast een goede reis naar huis, ik kijk er naar uit😘✈️
  3. Nico en wil:
    2 januari 2020
    Wat prachtig daar weer een mooi verhaal genieten maar.
  4. Linda:
    Geweldig, wat een ervaring en avonturen heb je beleeft ! Dit nemen ze je niet meer af. Ik heb genoten van je reis verslagen. Goede reis en vlucht toegewenst. Liefs je nicht Linda
  5. Marcel Schot:
    2 januari 2020
    Het waren weer mooie verhalen! Fijn dat je het allemaal met ons gedeeld hebt. Geniet van je laatste dagen en een voorspoedige thuisreis vast.
  6. Schot:
    aller eerst de beste wensen voor 2020 en gezondheid verder bedankt voor de mooie verhalen en foto,s het was weer top
  7. Josine:
    2 januari 2020
    Wat een heerlijk avontuur en wat een gave dingen heb je gedaan! Nepal was een van mijn meest favoriete bestemmingen! Geniet nog even! Tot maandag xx
  8. Nicole Van Erven:
    Happy new year!! Wat een avonturen joh! Echt heel leuk om je zo te kunnen volgen door al je verhalen te lezen en je foto's te bekijken. Geniet nog heel eventjes en ik wens je een goede reis terug. Tot snel!
  9. Rudi Wijnen:
    3 januari 2020
    Jennifer hartelijk dank voor je mooie verhalen, ik heb ervan genoten, jij kan het zo vertellen dat ik het gevoel heb er bij te zijn.
  10. Gerda:
    voor jou de allerbeste wensen voor een mooi 2020.....fijn, dat je de laatste dagen weer gezond mag doorbrengen!
    dat is wel een mooie afsluiting van de reis!
    veel plezier nog en goede reis naar huis!
  11. Corynne:
    4 januari 2020
    Ha Jennifer, you did it again! Stoer hoor. Een prachtig avontuur weer. Volgens mij heb je de smaak te pakken, dus dat belooft veel goeds voor 2020. Dat het een avontuurlijk jaar mag worden! Namasté.

Risin' up, back on the street
    Did my time, took my chances
    Went the distance now I'm back on my feet
    Just a man and his will to survive
    So many times it happens too fast
    You trade your passion for glory
    Don't lose your grip on the dreams of the past
    You must fight just to keep them alive
    It's the eye of the tiger, it's the thrill of the fight
    Risin' up to the challenge of our rival
    And the last known survivor stalks his prey in the night
    And he's watchin' us all with the eye of the tiger
    Face to face, out in the heat
    Hangin' tough, stayin' hungry
    They stack the odds, still we take to the street
    For the kill with the skill to survive
    It's the eye of the tiger, it's the thrill of the fight
    Risin' up to the challenge of our rival
    And the last known survivor…