Lonely Traveller

2 september 2017 - Canggu, Indonesië

Ding-dong... Er wordt om 8.15 uur aangebeld aan onze hotelkamer. Guus schiet in zijn boxershort het bed uit om open te doen en wat ontdaan blijf ik nog even liggen. Een paar tellen later is onze kamer gevuld met 3 vrolijke personeelsleden van het hotel die al zingend op me afkomen met 2 appeltaartjes met elk aan de bovenkant een glinsterend kaarsje. "Happy birthday miss Jennifer" wensen ze me toe en sprakeloos zit ik inmiddels rechtop in bed voordat ik het kaarsje uitblaas en in bed de appeltaart oppeuzel. Vandaag vier ik mijn 32ste verjaardag, leuk en ook best gek. Alle berichtjes uit Nederland zijn erg lief en even relaxen samen met Guus (op een plek waar eindelijk drinkbare wijn wordt geschonken) is ook fijn maar het is meteen onze laatste dag samen.

De dag vloog voorbij en voor we het wisten was het moment van de split-up de volgende morgen aangebroken. Wie moet ik nu plagen, wie haalt de spelfouten uit mn blog of komt mooie foto's maken? Hoewel we ons hadden voorgenomen om alles lekker luchtig te houden, was het toch even flink slikken en met traantjes in mn ogen stapte ik de taxi in die mij naar het plaatselijke vliegveld bracht. Er kwam een andere taxi die Guus naar de bus richting Jakarta bracht. Geen vrolijk moment voor ons beiden en natuurlijk vraag ik me op mijn weg naar Bali meerdere malen af waarom ik dit een goed idee vond. Welkom buiten je comfortzone zullen we maar zeggen. Nu kan ik niemand anders dan ikzelf de schuld geven als er iets mis gaat en moet ik ervaren of ik zelf een beetje leuk gezelschap ben.

Eenmaal aangekomen op de plek van bestemming op Bali, schaf ik een (slechte) fles Sauvignon Blanc aan die hier nog duurder is dan de hele dag een scootertje, maar ik besluit er (samen met een bus pringels) zonder gêne voor te gaan. Het feest in mn eentje is helemaal compleet als er op de kamer geen (tandenborstel) glas blijkt te zijn en ik de wijn gewoon uit de fles mag drinken van mezelf. De enorme vrijheid die je hebt alleen is op papier erg prettig maar in werkelijkheid wat beangstigend. Zeker bij aanvang van het alleen zijn. Ik eet me misselijk aan de Pringels en de wijn verzacht de scherpe emoties. De volgende dag besluit ik om een motor te huren, en terwijl ik vroeg op het strand sta om onderzoek te doen naar surflesmogelijkheden, heb ik voordat ik het weet een privé les geboekt en lig ik in het water voor mn eerste surfles. Toch wel een beetje spannend allemaal en ik observeer andere surfers vanaf het strand die al op de golven proberen te dansen. Dan is het mijn beurt en na 3 mislukte pogingen blijf ik staan en voel ik me even de koningin van het water. Met een vuurrood hoofd en een hartslag van 180 peddel ik dapper door voor de volgende golf. Ik snap die kick wel en waarom iedereen het peddelen met je armen door het water ervoor overheeft steeds beter. Het is heftig, het zoute zeewater is in golfgebied lang niet altijd vriendelijk. Maar dan... als mijn surfleraar een komende en geschikte golf ziet dan gaat alles snel. Ik moet het board met mijzelf erop zien te draaien tot de golf dichterbij komt wachtend op het seintje dat ik flink moet peddelen. En dan als je een massa water van achteren voelt naderen druk je je met je handen op en hups, benen op de plank, knien buigen, balans houden en op de golf 'rijden' . Wow, daar ga ik! Ik ben aardig afgemat door het zoute water maar besluit om het zeker vaker te doen!

De volgende dag trek ik er opnieuw op uit op mijn motortje. Ik besluit er het beste van te maken hoewel het nog erg onwennig en een beetje eenzaam is. Bij diverse stranden stop ik om wat foto's te maken. Hoewel ik niet uitstraal dat ik contact met iemand wil, zijn er toch een paar Aziatische jongens dapper genoeg om te vragen of ze met me op de foto mogen. Met lichte tegenzin geef ik ze hun momentje waarna ik vertrek naar de volgende sightseeing. Vanaf de parkeerplaats hoor ik al waarschuwingen schallen met betrekking tot de apen die hier verblijven in de vrije natuur. Ik glimlach wat en berg mijn spullen op in mn rugzak, wat kan mij nog gebeuren? Halverwege de wandelroute naar de tempel neem ik plaats op de rand van een stoepje om te kijken hoe een verzorger van het gebied de apen voorziet van bananas. Een komisch gezicht en ik overweeg zelfs om na het laatste aapincident weer vriendschap te sluiten... maar die gedachte duurt niet lang en wordt bruut verstoord. Van achteren voel ik een hand naar mm zonnebril (die gewoon op mn neus zit) graaien en pats.. daar verdwijnt zo'n geniepig beest ermee in de boom. Nu is de maat echt vol, vrienden zullen we niet meer worden. Gelukkig komt de verzorger me te hulp en 'ruilt' mijn bril tegen een cocosnoot.

Daar ben ik dan, Lonely Traveller. Behoorlijk anders en wennen allemaal, maar hoewel ik fysiek even niemand die ik ken om me heen heb weet ik dat ik niet alleen ben. Tot de volgende keer!

1. Esther:
    2 september 2017
    Tante Jennifer, apen zijn stom he? Ik vind apen ook heel stom! Laatst moest ik mee naar de Apenheul. Maar ik vond alleen de speeltuin leuk. Dus het zal wel in de familie zitten! Groetjes van Olivier
  2. Marcel Schot:
    2 september 2017
    Leuk dat ze je naam in quotes hebben gezet. alsof ze niet geloven dat ze echt zo heten. Zal wel iets Aziatisch zijn, want ik zie dat soort dingen ook wel eens bij ons support team in India.

Met de mooie foto's zit het wel goed, vooral die zonsondergangen!

Veel succes zonder Guus en met apen.
  3. Annie:
    2 september 2017
    Zal zeker wennen zijn zonder Guus, maar inmiddels ben je alweer lekker bezig met van alles. Wel fijn dat je op je verjaardag de appeltaart niet hoefde te missen, ik vondt het wel een beetje vreemd dat ik niet hoefde bakken.Fijn dat de zonnebril weer terug is die kan je daar zeker niet missen. Geniet nog van al het mooie wat je vast nog tegen gaat komen. Dikke kus van mij
  4. Boris:
    2 september 2017
    Stoer hoo, surfen! Ik ben jaloers! Geniet er van. Dit is leven zoals het bedoeld is ;)
  5. Hilda:
    2 september 2017
    Wat een mooie foto,s weer....en zal idd wennen zijn.....
    Komt goed denk ik zo...heerlijk genieten van de prachtige omgeving inclusief de aapjes....
  6. Marjan Blom:
    2 september 2017
    Ja, dat zal flink wennen zijn, zonder Guus. Maar je bent een sterke vrouw dus je kan dit!!!
    Heel veel succes. Geniet erg van je verhalen en de foto's.
  7. Julia:
    2 september 2017
    Ach ja wel weer even wennen zo alleen maar jou kennende ga je er wel weer wat moois van maken, ik lees dat dat al aardig lukt, ik wens je een mooie tijd zo alleen maar je kan nu wel alles even op een rijtje zetten nu je geen maatje meer om je heen hebt, blijf genieten van deze mooie reis in je leven
  8. Nico en wil:
    2 september 2017
    Weer een goed verhaal en mooie fotos nog veel succes.
  9. Jacqueline spin:
    2 september 2017
    Wat kun je het toch allemaal mooi verwoorden .knap datje dit avontuur aangegaan bent en wie weet een nieuwe uitdaging voor je, een boek schrijven ;-)

Heel veel mooie momenten gewenst
  10. Ruud:
    2 september 2017
    Wat leuk dat de verhaallijn met belevenissen over apen nog even door zijn gegaan. Ik herinner me nog wel dat je als klein meisje al een bijzondere band had met apen. Niet alleen je verhaal is erg mooi, maar zeker ook de foto's zijn dat. Het verder alleen voort zetten van de reis gaat je best wel lukken, maar ik begrijp dat de eerste dag na het vertrek van Guus wel even wennen en aanpassen was. Jennifer blijf ervan genieten.
  11. Toos & Wouter:
    2 september 2017
    Bijzonder om zo ver weg je verjaardag te vieren en ook de traditie van de appeltaart in ere te houden. De laatste dag van jullie samen op vakantie, maar jullie hebben hele mooie belevenissen meegemaakt.
    En nu een loneley traveller, het staat ook op je mooie shirt, iedereen kan zien dat je alleen reist.
    Het afscheid is voor jullie beiden zwaar gevallen. Guus is inmiddels weer veilig thuis en jij gaat er het beste van maken.
    En dan verwacht je dat de basis attributen zoals een glas aanwezig is, maar dan moet je tegen jezelf mopperen dat het niet is wat je verwacht. Maar vol goede moed verder.
    Alweer in de clinch met de apen, (denk dat ze het aanvoelen) voortaan maar ontwijken.
    Lekker met de motor en eindelijk op de golven gesurft.
    Heel veel plezier, maak er wat van en vooral geniet van al het mooie.
    Liefs van ons. xxx
  12. Simone:
    3 september 2017
    He Jenn. Goed geschreven verhaal...je blijft lezen....vooral de reflecties over jezelf en je reis alleen voortzetten...je bent je zo bewust van jezelf als je alleen dingen onderneemt..is mijn ervaring. Maar nu heb je moeitelooisheid in je rugzak...die ga je langzaamaan uitpakken en daar komen mooie ontdekkingen uitvoort..liefs simonexx