Lonely in progress...

7 september 2017 - Amed, Indonesië

'Mag ik de menukaart zien?' vraag ik vriendelijk. 'Just one?' 'Ja, ik ben alleen ja..'  Die vraag krijg ik wel vaker als ik een terras opstap of een ticket koop voor een sightseeing. Alsof het ongewoon is ofzo een toerist alleen... Ik bestel een glas witte wijn en een cheeseburger en dit keer ben ik ze maar vast voor.. 'Just one is enough' .  Een andere vraag die ik veel krijg is 'And what is your plan for tomorrow?' Misschien is het uit beleefdheid of gewoon om een gesprek te starten. Als ik antwoord dat mijn plan is om geen plan te hebben word ik vaak wat schaapachtig aangekeken, maar op sommige momenten pakt het bijzonder uit. Aan de bar van een beachcafe in Canggu ontmoet ik een Australische dame die me helpt met het vastmaken van mn armbandjes (Ik vraag haar om hulp omdat het soms wat ingewikkeld is om dit soort dingen alleen te doen). Ook zij stelt dezelfde vragen, maar zij vindt het zo interessant dat ze me uitnodigt om bij haar en haar zussen te komen zitten en ik wil best een poging doen om sociaal te zijn. De wijn zorgt ervoor dat ik me comfortabel genoeg voel om in het engels de gesprekken te voeren, zelfs als ik erachter kom dat mijn gesprekspartner naast native English speaker ook lerares Engels is...

Alleen neem ik alle ruimte om mijn grenzen te verleggen. Ik huur zonder les een surfboard en ga het dapper zelf proberen. De eerste keer heb ik meteen een lucky voltreffer en ik surf, maar mijn volgende pogingen lijken vaak meer op reddingszwemmen met de plank dan op surfen, maar ik geef niet op. Verder heb ik me voorgenomen om eens een nacht in een hostel te slapen, kijken hoe het is om wat te socializen met alleen op het toilet privacy. Ik slaap bovenin het stapelbed en al snel ontmoet ik mijn 3 kamergenoten; 3 mannen en degene die ik meteen bij de ontmoeting al verdenk van snurken maakt dat s'nachts meer dan waar helaas. De volgende ochtend besluit ik om deze ervaring even op me te laten inwerken en om door te reizen naar Ubud, het artistieke hart van Bali waar ik weer even een grote kamer voor mijzelf boek. Daar aangekomen besluit ik om het Monkey Forest te bezoeken, ondanks mijn vorige aanvaringen. Ik ben op mn hoedde en vermijd alle oogcontact met mn slingerende vrienden. Gelukkig zijn de apen hier te druk om mij te pesten en zijn bezig om zich compleet klem te vreten aan de bananas die toeristen ze hier voeren. Zo kan ik alle tijd nemen om toch een paar families op de foto te krijgen. Misschien heb ik mazzel gehad maar vandaag zijn de apen bijzonder vriendelijk voor me. Om wat bij te komen van de reis en mn avonturen alleen besluit ik om één van de vele spa's binnen te stappen (maar natuurlijk niet voordat ik strak heb onderhandeld over de prijs). Voor ongeveer 4 euro neem ik plaats waar ik eerst wordt gemasseerd en daarna worden mijn voeten behandeld, niet gek toch dacht ik zelf? Een beetje voor mezelf zorgen .

Als zelfstandige vrouw mijd ik de toeristentours en huur ik op elke mogelijke plek een motortje. Met een schuin oog op de weg leid ik mezelf via Google Maps naar de plek van bestemming en zo arriveer vroeg ik de ochtend bij het lokale rijst terassenspectakel. Ik parkeer mijn bolide en begeef me naar de smalle paadjes tussen de vochtige terrassen door. Zo'n sightseeing is wel een beetje een must hier op Bali, tot nu toe kom je geen vergezicht tegen zonder rijstveld. Na dit avontuur trek ik oostwaarts en het blijft fascinerend hoe lang je kunt doen over 40 km. Uiteraard ben ik erg geduldig (geworden) en het kan me niet zoveel schelen. Zelfs niet als de bus een uur te laat komt voorrijden (is hier in het oosten heel normaal, rustig aan enzo). De volgende (donderdag)morgen ontwaak ik in een super hip huisje (met xxl kingsize bed voor mij alleen) direct aan strand. Als Bali door een Tsunami getroffen zou worden dan was ik in dat huisje zeker de Sjaak. Gelukkig mag dat de pret niet drukken en na een stevige banana pannenkoek als ontbijt, besluit ik om te gaan snorkelen. Gewoon hier voor de deur, de zee in lopen en gaan. Ik leen een snorkelsetje en wandel de zee in waarna ik op een onhandige manier probeer om het snorkelset en de flippers aan te trekken. Zittend op het steentjesstrand word ik steeds omvergegooid door de golven die aan land komen, ongetwijfeld een komisch gezicht voor eventuele toeschouwers. Ik heb moeite om alles op de juiste plek te krijgen (en te houden) en na een korte tussenstop op het strand zie ik dat 1 flipper een bandje verloren heeft waardoor ik dus onhandig met de flippers onder mn arm terugzwem in de branding (flippers aan je handen werkt ook niet want dan ga je achteruit heb ik gemerkt). Morgen ga ik zeker een nieuwe poging wagen .

Al met al brengt de zee een relaxte sfeer met zich mee. Ik kan best een tijdje luisteren naar de golven waar ik mezelf trakteer op wijn en patat (lekkere combi en nee ik eet zeker niet alleen fastfood alleen de laatste paar dagen toevallig). Ik liep op het strand zelfs een gitaarspelende local tegen het lijf waar ik voordat ik het wist 2 avonden op rij naast zat mee te zingen met knijters als Hotel California en Angels. Langzaam went het nieuwe ritme alleen dus, maar ben zeker blij met alle remote (foto) service & support van Guus die alweer bijna een volle week aan net werk is. Ik ben nog aan het bedenken of het alleen reizen een aanrader is.. Gelukkig heb ik nog wat tijd dus het antwoord houden jullie nog van me tegoed. Tot de volgende keer !

1. Annie:
    7 september 2017
    Fijn dat het alleen zijn al wat beter gaat, en snap heel goed na zo'n snurknacht dat je gelijk gaat vertrekken. Heerlijk om voor zo'n klein bedrag even te ontspannen met een massage , dan kun je er weer even tegenaan.Gezellig zo op het strand mee zingen met bekende nummers en golven op de achtergrond, net een sprookje. Geniet, maar hou de apen in de gaten. Dikke kus
  2. Nico en wil:
    7 september 2017
    Weer een mooi verhaalzal best vreemd zijn zonder je mannetje maar jij red het wel nog veel plezier grnieten maar groetjes.
  3. Eva:
    7 september 2017
    Ondanks dat je je misschien only the lonely voelt klinkt het heerlijk relaxt daar! Geniet ervan! X
  4. Nel Timmer.:
    7 september 2017
    Nou, zo te lezen, heb je je draai toch wel weer gevonden. Snurken doen ze dus in alle landen! Ha,ha! Nou geniet van je verdere avontuur. Groetjes.
  5. Anneke:
    7 september 2017
    Ik heb wat gemist?????Waar is Guus maar een prachtig verhaal weer. Of is hij bij de familie achter gebleven???
  6. Toos & Wouter:
    7 september 2017
    Kennelijk ervaren de locals het niet als gewoon dat je als lonely traveller reist. Maar dat maakt niet uit, je onderneemt allerlei avontuurlijke activiteiten. Grappig om bij de zussen gesprekken te voeren, letterlijk grenzen verleggend.
    Spannend om in een hostel te slapen met alleen mannen op de ‘zaal’, maar een heel goed besluit om toch maar weer een mooie kamer voor jezelf te boeken en je eens lekker te laten verwennen. (moet je toch ook maar zelf bewerkstelligen), top. Je hebt de apen-meeting goed doorstaan, dus niet vermeden.
    Heb je inmiddels nog mooie natuur of vissen onder water kunnen spotten?
    Super leuk dat je gouwe ouwe hebt kunnen meezingen. Ga er verder van genieten. Liefs van ons. XXX
  7. Jacqueline spin:
    7 september 2017
    Wat weer een heerlijk verhaal om te lezen
    Geniet ,en ik kijk uit naar je nieuwe verhaal

Gr jacqueline
  8. Reny:
    7 september 2017
    Haha heerlijk waar je zo onverwacht dan allemaal in terecht komt! Geniet maar lekker hoor van de cheeseburgers en de wijn, dan gaat dat zingen ook op standje uit volle borst! Ik wens je weer interessante ervaringen de komende tijd, mooie flow of jezelf tegen komen; enjoy! X
  9. Ruud:
    8 september 2017
    Ben heel benieuwd wat je antwoord gaat worden of alleen reizen een aanrader is. Wat een prettige bijkomstigheid is het. Een paar maanden geleden gingen we samen naar een concert in Bloemendaal en zover weg zit je daar op het stand een nummer, wat ook in Bloemendaal werd gespeeld, mee te zingen. XXX
  10. Gerda:
    11 september 2017
    Ha Jennifer! na dat ik Guus vrijdag weer bij de KBH had gezien en hoorde over de leuke site, eindelijk maar eens gaan kijken!
    heel erg leuk: ik doe niets met Facebook, dus nog niets van al je avonturen gezien/gelezen.
    maar nu dus wel: wat een mooie foto's en leuke verhalen!
    wat zal het wennen zijn ,nu zonder Guus.
    maar wel heel stoer, dat je dit durft: ik zou zoiets echt nooit durven!
    hoop voor je dat het snel went: ik denk wel, dat je als je alleen bent, sneller contacten maak met anderen.
    ga de verhalen goed volgen en de foto's bewonderen: wens je nog veel mooie ervaringen toe.
    en veel groeten uit een winderig nat Nederland!